• Skip to secondary menu
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
  • Samenwerken
  • Copyright/Disclaimer
  • Privacy

Veusteveul.nl

Bloggen, schrijven en bezig zijn... heerlijjk!

  • Home
  • Blog
    • Aankopen
    • Aandacht voor…
    • Cadeau
    • Creatief
    • Eten & Drinken
    • Er op uit!
    • Film, Serie, Boek & Podcast
    • Fun
    • Gedachten
    • Gezondheid & Lifestyle
    • Huisdieren
    • Ik!
    • In en om ‘t huis
    • In het nieuws
    • Informatie
    • Kids
    • Like & Love
    • Over bloggen
    • Review
    • Traktatie
    • Zo denk ik erover!
  • Over
    • Nathalie
    • Veusteveul.nl
  • Contact
  • Samenwerken

Als praten niet vanzelfsprekend is… #02

9 maart 2016 - Nathalie

Taal ontwikkeling, Taalspraak problemen, tosEerder schreef ik al hoe wij erachter kwamen dat onze dochter een probleem heeft met de spraak/taal ontwikkeling. Hoe het is gelopen en welke stappen we hebben doorlopen tot haar zesde levensjaar. Hoe ze goed door de kleuter jaren heen is gekomen. In dit artikel zal ik meer vertellen over hoe het nu gaat en wat we doen om haar op weg te helpen.

Regulier onderwijs groep drie ~ Spraak/taal ontwikkeling

Het spraak/taal probleem is altijd aanwezig, het is nog nooit weggeweest. Echter de ernstige achterstand die er was is er niet meer. Wel blijkt dat er meerdere zaken aan ten grondslag liggen. Het probleem in de spraak/taal ontwikkeling stond niet geheel op zichzelf.

In groep drie ontstond de vraag of onze dochter het regulier onderwijs wel aan zou kunnen. Eén van de leerkrachten gaf aan niet meer hulp te kunnen bieden. Wij lieten op eigen verzoek onderzoek doen, opnieuw door Kentalis.

Hieruit bleek dat zij gewoon in het reguliere basisschoolsysteem past en dat school de hulp moet bieden die nodig is, zonder cluster indicatie. Met die papieren op zak startte ze uiteindelijk het volgende schooljaar in groep vier, over naar de volgende groep met de voor haar vertrouwde klas.

Onze dochter blijkt onder andere een slecht auditief geheugen te hebben, ze is perfectionist en bang om dingen verkeerd te doen, fouten te maken (angst probleem) en woordvindingsproblemen zijn ook onderdeel van ‘het probleem’. Het klinkt wellicht ‘simpel’, dit zijn echter dingen die je niet eventjes op kan lossen.

Ontwikkeling in groep vier

Ze mocht toch naar groep vier, tussen de eerste en de tweede cito toetsen in groep drie heeft ze een flinke sprong gemaakt. Helaas zijn die cito’s bij onze oudste dochter geen objectieve methode om haar kunnen te meten, door angst en de taligheid van de cito’s is er ‘uitval’ die een ander beeld laten zien als de methode toetsen.

spraak taal ontwikkeling is een probleem, toch door naar groep vijf!In groep vier krijgt ze twee leerkrachten die haar er echt doorheen helpen, we zien haar groeien! Wederom zie je dat het eerste halfjaar weer lastig is, maar ze trekt weer bij. De leerkrachten krijgen grip op ons meisje, het lijkt te werken in deze klas en met deze leerkrachten! Ze mag wederom weer over naar groep vijf, voor haar super fijn ze hoeft haar plekje in de groep niet op te geven en opnieuw te vechten om haar plekje te vinden. De overgang naar groep vijf is wel tegen onze verwachting in overigens, maar we zijn zo blij en trots dat ze door kan en mag met haar klasgenootjes.

Spraak/taal ontwikkeling in groep vijf

Groep vijf, een groep waar alles wat “taliger” wordt ook rekenen komt in verhalen en zinnetjes en dat is nu precies waar ons meisje moeite mee heeft. Het eerste deel van het schooljaar, van augustus tot en met februari is lastig. Moeilijk omdat alles ‘anders’ is met nieuwe leerkrachten, nieuwe vakken en huiswerk. Maar ook omdat er allerlei onderzoeken lopen in verband met haar gezondheid waardoor ze er wat vaker niet is of later komt.

Kortom, ze lijkt te kort te schieten… dit komt met name voort uit het spraak/taal ontwikkelingsprobleem dat er is. Uitgeschreven sommen als “In de tuin staan 4 rijen met 6 plantjes. Hoeveel plantjes staan er in de tuin?”  is voor ons makkelijk, voor onze dochter echt een lastig iets! Zet er gewoon 4 x 6 neer en het gaat al een stuk beter.

Ondanks dat de leerkrachten de toetsen op diverse manieren aanbieden, toetsen in stukjes knippen maar ook waar en hoe ze de toetsen maakt wisselen. Afhankelijk van de toets en de situatie, toch blijft de cito een ‘ding’ of het nu puur de spanning, dus angst is of toch de grote taligheid in de cito’s.

In de toetsen die school doet naar aanleiding van het lesmateriaal gaat het eigenlijk prima, loopt ze met extra instructie redelijk goed door en haalt ze nette resultaten. De cito gaat dus mis… helaas. Op basis van de methode toetsen hebben we vastgesteld dat ze groeit in haar kunnen en dat ze goed genoeg meeloopt en zich ontwikkeld, gelukkig!

Confronterend en lastig

De afgelopen jaren hebben we ontzettend veel gedaan, er zijn zo veel mensen bij betrokken geweest die allemaal hun steentje hebben bijgedragen in het uitzoeken en bepalen van hoe we dingen aan kunnen pakken. Elk nieuw schooljaar is een hobbel, elk jaar lopen we weer tegen van alles aan. Het zijn voor ons meisje lastige jaren… het is nu voor haar ook ontzettend confronterend.

Er zijn dingen die nooit zullen veranderen, het auditief geheugen zal niet veranderen haar leestempo zal ook niet gemiddeld worden en persoonlijk denk ik dat de woordvindingsproblemen ook nooit helemaal zullen verdwijnen, al zal ze daar wel steeds “slimmer” mee om kunnen gaan.

We hebben recent weer een traject doorlopen en zijn samen met school aan het kijken hoe we het beste uit ons meisje kunnen halen, daar schrijf ik binnenkort verder over!

Heb jij of wellicht één van de kinderen ook leerproblemen gehad op school? En hoe gingen jullie en school daarmee om?

Total
14
Shares
Share 13
Tweet 0
Pin it 1
Share 0
Nathalie
Nathalie

Mijn naam is Nathalie, geboren en getogen Wageningse.. een ‘echt’ Wagenings meisje dus! Begin jaren tachtig kwam ik op deze wereld en inmiddels zelf moeder in een ‘gemiddeld’ gezin. Wij wonen in Wageningen, in een iets minder gemiddeld (dus geen eengezinswoning) huis, maar niet minder blij en tevreden! Met ons vieren en onze huisdieren vormen wij een (redelijk normaal) gezin.

Naast Veusteveul en ViA Nathalie, werk ik als administrateur, doe ik vrijwilligerswerk en heb ik meerdere hobby’s. Laten we het erop houden dat stilzitten niets voor mij is!

Ook leuk om te lezen!

  • Taal ontwikkeling, taal/spraak ontwikkelings problemen, tos
    Als praten niet vanzelfsprekend is.. #03

    In eerdere blogjes vertelde ik al over hoe het is gegaan met de spraak / taalontwikkeling van onze dochter vanaf geboorte of eigenlijk peuter tot op dit moment. Over hoe het is verlopen in de kleuterklassen tot nu in groep vijf. En nu? Hoe nu verder? We doen veel,…

  • Tos, Spraak taal ontwikkelingsstoornis
    Als praten niet vanzelfsprekend is... #04

    Bijna twee jaar geleden schreef ik de laatste update in de serie "Als praten niet vanzelfsprekend is...", hoogtijd voor een update! Er is namelijk sindsdien al weer een hoop gebeurd en die zorgen? Die zijn er nog steeds! Helemaal sinds er nog weer wat gesignaleerd…

  • Papa was werken - gebaar voor werken door 2-jarige
    Als praten niet vanzelfsprekend is... #01

    Als praten niet vanzelfsprekend is, wat dan? Op het moment zie ik op verschillende sites vragen voorbij komen over het gaan praten van kinderen, wat is normaal en wat niet? Adviezen als, "ze gaan vanzelf praten", raken mij... uiteraard is het allemaal goed bedoeld, maar…

Reader Interactions

Comments

  1. Judith says

    11 maart 2016 at 07:16

    Mijn dochter heeft een aantal stoornissen en daardoor heeft ze ook een enorm probleem met vooral de sommen met een verhaaltje, maar gelukkig krijgt ze wel de juiste begeleiding! De CITO toetsen trekt niemand op school zich wat van aan, toetsen zijn niet haar ding

    Beantwoorden
    • Nathalie says

      12 maart 2016 at 13:57

      Super fijn dat ze zich niets van de Cito’s aantrekken! Ik hoop maar dat ze het bij onze dochter ook niet meer doen…
      De sommen in verhaal vorm zijn hier ook een ramp, helaas voor onze dochter is het vanaf groep vijf veel taliger als tot en met groep vier.

      Fijn dat school het zo goed doet samen met je dochter!

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badgeLaat meer berichten zien

Primary Sidebar

Instagram

nathalie.en.co
* Update... Nathalie 3.0 *
* Grote stappen vooruit *
* Wat een regen.... *
* Hondenlijnen met Paradoggies *
* Dag 1 van 365, jaar 2023 *
* Bye, bye 2022 *
Follow

Archieven

Footer

Alle artikelen lezen?

Kies in het menu voor blog of klik HIER, dan zie je alle artikelen onder elkaar en kan je doorklikken naar de volgende pagina.

Zoeken

Samenwerken?

Wil je samenwerken? Check onze informatie pagina en stuur een mail naar info@veusteveul.nl

Copyright © 2004 - 2022 Veusteveul.nl ~ All rights reserved | KvK nummer: 70396876 | nathalie@veusteveul.nl

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren. Akkoord Niet akkoord
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN