Borstkanker is geen spelletje!Het is weer raak! Er is weer een Breast Cancer Awareness Game die rond gaat op Facebook. Dit keer had ik vrij snel in de gaten dat het weer raak was! Dit keer tref je een drankje aan op de tijdlijn van een Facebookvriend. Bier? Ze drinkt geen bier… het betekend dat ze getrouwd is! Gin? Dan wil ze graag trouwen. Dit soort ‘awareness’ berichten krijgen aandacht, maar dat is ook het enigste wat je ermee bereikt!

Afgelopen week plaatste ik op mijn privé Facebook een berichtje, maar ook op Veusteveul een herhaling van het bericht dat ik vorig jaar schreef. Het artikel “Borstkanker is geen spelletje!!” deed ik in de herhaling, waarom? Dat lees je verder in dit artikel.

Breast Cancer Awareness game 2017

Het is niet de eerste keer dat er een Breast Cancer Awareness game het internet op is geslingerd. Er zijn er inmiddels tientallen de revue gepasseerd, helaas! Vervolgens is het voor veel mensen ‘vaag’ wat er wordt bedoeld en de ‘awareness’ is ver te zoeken, helaas.

Als je dan zo nodig aandacht wil vragen voor dergelijke ziekte doe het dan goed en zorg voor complete informatie, zorg voor een link naar een site met feiten en een rekeningnummer van PinkRibbon of KWF zodat er echt iets gedaan kan worden.

Vorig jaar en nu

De vorige keer plaatste iemand een wat vage, maar soms aannemelijke tekst op zijn Facebook. Als je reageert of het leuk vindt krijg je een uitgebreid bericht terug dat je geen kant meer op ken en mee moet doen. Ook kwam er in een voorgaande editie een kleur voorbij op de tijdlijn, die was dan verbonden aan de kleur van de bh die de dame in kwestie droeg.

Dit keer is het een privébericht dat je naar alle vrouwen in lijst moet sturen en op die manier kan het zich dan verspreiden.

Wat krijg je dan?

Je krijgt dan onderstaande tekst of een afgeleide ervan toegestuurd!

“Ik doe mee aan een spel. Iemand heeft aangekondigd, dat wij meiden iets bijzonders, ludieks gaan doen op Facebook om aandacht te krijgen voor borstkanker.

Het is heel eenvoudig en ik zou het leuk vinden, als jij ook meedoet en meehelpt om deze actie te verspreiden. Vorig jaar ging het erom om de kleur van je BH in je status van Facebook te vermelden. posten. Alom verwonderde de mannen zich zich wat dat betekende. Dit jaar gaat het om je verhouding, je relatie. Post een code in de vorm van een drankje op Facebook in je status (alleen het drankje; niet wat het betekent!).

Kopieer dit bericht en stuur het verder naar jouw vriendinnen:
Tequila: Ik ben Single
Jack Daniels: Het is gecompliceerd
Rum: Ik ben een gevaarlijk meisje
Champagne: Verloofd
Red Bull: In een relatie
Bier: Ik ben getrouwd
Vodka: Ik ben „die andere“
Sprite: Ik kan de juiste niet vinden
Likeur: Ik zou wensen dat ik single was
Gin: ik wil graag trouwen

Het BH-spel haalde in Duitsland de tv. We gaan proberen om dat nog een keer te proberen; laten zien hoe sterk vrouwen zijn.
..
ALLEEN NAAR ALLE VROUWEN IN JE LIJST VERDER STUREN”

Borstkanker is geen spelletje!

Met het spelletje dat je op Facebook speelt help je niemand! Als je werkelijk iets wil bijdragen doneer dan geld aan Pink Ribbon of het KWF. Wat je ook kan doen is iemand met (borst)kanker bijstaan, helpen en steunen waar nodig!

Mocht je er toch graag een spelletje van willen maken, zet dan op zijn minst de rekeningnummers voor donatie in het bericht of stort zelf een bedrag per persoon die op jou ‘spelletje’ reageert! Als je dat laatste doet kom ik reageren… heel vaak!

Vorig jaar deelde ik al een bericht van Rebecca Wilkinson een mooie, sterke vrouw die kanker heeft overleefd en in alle puurheid haar verhaal verteld. Een prachtige vrouw, met een indrukwekkend verhaal en stevig statement! Ook hebben we een Nederlandse moeder die indruk op me heeft gemaakt, namelijk Merel Cattenstart!

Impact van borstkanker

Het heeft een grote impact, jonge vrouwen staan midden in het leven. Werk, actief sociaal leven en in veel gevallen hebben ze een gezin met relatief jonge kinderen. Er ontstaan veel vragen hoe zal de impact zijn op werk en je drukke leven? Kan de kinderwens nog vervuld worden? Als je kinderen hebt, kan je de kinderen zien opgroeien? Hoe gaat je omgeving ermee om?

Feiten en cijfers

Eén op de zeven vrouwen krijgt borstkanker! In 2016 waren er 17.000 diagnoses van borstkanker, ongeveer 3.000 mensen overlijden aan de gevolgen van borstkanker. Nog best veel dus!

Borstkanker in cijfers*

♥ In 2016 werd bij ruim 17.000 mensen borstkanker vastgesteld, bij 17.178 vrouwen en bij 137 mannen.
♥ Komende jaren zullen de aantallen groeien, verwachting is dat het tot 20.000 zal stijgen in 2020.
♥ Er zijn in Nederland meer dan 150.000 mensen die borstkanker hebben of hebben gehad.
♥ Bijna 20% is jonger dan 50 jaar.
♥ Ruim 80% is 50 jaar of ouder
♥ Bijna 27% is 70 jaar of ouder
♥ 86% van de vrouwen is 5 jaar na de diagnose nog in leven.
♥ 77% van de vrouwen is na 10 jaar nog in leven.
♥ De overlevingskans is gestegen met 1% per jaar.
♥ Er sterven in Nederland zo’n 9 mensen per dag aan borstkanker.
♥ Borstkanker is doosoorzaak nummer 1 bij vrouwen tussen de 35 en 55 jaar.
♥ Bij 20% van de patiënten komt borstkanker in de familie voor.
♥ Bij 5 tot 10% van de patiënten is er sprake van erfelijkheid.

* Deze cijfers gelden voor Nederland
Bron: Nederlandse Kankerregistratie, beheerd door IKNL© [februari] 2017, www.cijfersoverkanker.nl

Mijn mening

Zoals al aangegeven heb ik helemaal niets met al die zogenaamde ‘spelletjes’ of hoe je het ook noemen wil op internet. Jaren geleden was er ook een drankspel, later ging je op vakantie, vertelde je de kleur van je bh, vertel je onzin en nu dus wederom weer een soort drankspelletje.

Niemand heeft er iets aan mits er geld voor over wordt gemaakt! Feit is dat er aandacht ontstaat, dat zie je maar in dit artikel. Maar persoonlijk vindt ik de berichten op Facebook geen vorm van positieve aandacht. Ik ben van mening dat als je steun wilt geven voor een bepaald doel je er echt iets aan moet doen en niet klakkeloos iets op internet moet zetten.

Doneer, koop een item waarmee je de bewuste organisatie steunt of help iemand echt op zijn of haar weg. Zelf koop ik al jaren de armband van Pink Ribbon. Ook doneren wij elk jaar aan goede doelen, dit is wisselend en ja, ook Pink Ribbon en KWF zijn daar al ooit de goede doelen voor geweest.

Kortom, als je iets wil doen… doe dan iets wat er echt toe doet!

Andere…

De mensen die borstkanker hebben of hebben gehad zijn zelden positief over dergelijke spelletjes, zij worden er verdrietig van.

Vorig jaar heb ik veel best heftige reacties gekregen op mijn artikel hierover, van verdrietige mensen die zich konden vinden in mijn bericht maar ook mensen die van mening waren dat het allemaal wel kan. Dat je ‘lol’ moet maken, maar ik mijn ogen en die van vele andere zijn er genoeg dingen waar je oprecht plezier mee en over kan maken, maar kanker? Nee, dat niet!

Heb jij het ‘borstkankerspelletje’ voorbij zien komen? Wat vindt jij ervan?

PS: Deel dit bericht gerust om mensen bewust te maken.

4 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

CommentLuv badge