De mensen die me op social media volgen hebben het al wel gezien, ik probeer fitter te worden. Wat is graag wil is meer conditie, makkelijker de trap op kunnen ‘rennen’ en een flink eind kunnen fietsen zonder dat ik denk “pfff, wanneer zijn we er!”. Als ik er dan ook nog gewicht mee kan verliezen zou dat een hele mooie bijkomstigheid zijn, maar het kost wat geduld en energie!

Fitter, waarom?

Als het voorjaar er is en je geen puf hebt om op de fiets te stappen en liever de auto pakt bij mooi weer, zegt dat wel iets. Ik ervaarde het als een hele sport om met de kinderen ergens naar toe te fietsen, dus pakte we de auto… lekker makkelijk en snel.

Als je door de trap op ‘rennen’ wat adem te kort komt, het lijkt alsof je net een poosje flink hebt gesport wordt het tijd om wat te gaan doen aan de conditie! Sinds vorig jaar zijn mijn rugklachten ook wat toegenomen, dat alles bij elkaar ben ik klaar mee!

Ik hoef geen getrainde (hard)loper of slanke den te worden, dat zal toch niet lukken, maar fitter moet toch lukken? Geen hoogvliegende wensen of eisen, al moet ik zeggen… ik ken mezelf en zoek graag mijn grenzen op van wat wel of niet kan.

Gewicht verliezen

Helaas ben ik één van de vele mensen die overgewicht heeft, wat ik al eerder schreef… ik hoef geen slanke dame te worden maar wat gewicht verliezen zou wel fijn zijn. Met mijn 1.63m… euh ik bedoel 1.60m inmiddels (ja ik ben al aan het krimpen kennelijk) zou volgens de bmi berekening mijn ‘ideale’ gewicht tussen de 47,4 en 63,7 kg wegen.

Voor zover ik kan nagaan heb ik dat sinds vroeg in mijn pubertijd niet meer gewogen, denk ook niet dat, dat ooit zal gaan lukken! En als ik eerlijk ben, dat ga ik niet eens proberen! Elke kilo minder is mooi… maar mijn hoofddoel is me fitter voelen en meer conditie krijgen, afvallen is mooi meegenomen!

Gezonder leven

Sinds mei dit jaar probeer ik bewuster en gezonder te leven, geen dieet meer! Maar meer de manier van ‘nadenken’ en me niet al te veel laten leiden door mijn emoties. Als ik me niet zo fijn voel dan eet ik alles of niets, het kan twee kanten op bij mij.

Vanaf maart ben ik wat gaan rondkijken en uitzoeken wat ik wilde gaan doen en hoe ik het wilde gaan doen. Wat vast stond was dat ik niet meer aankomen en fitter wilde worden. Ik rommelde tot en met half mei maar wat aan en toen in eens was het zover, ik moest er gewoon wat aan doen! Als een hijgend paard boven aan de trap op kantoor komen, ik wilde het niet meer!

Lopen

Elke week wandelen, daar begon ik mee.. al was het maar één keer per week! In mei en begin juni was het zo’n één keer per week, vaker kreeg ik niet voor elkaar. Het was te druk privé, werk, vrijwilligerswerk en Veusteveul, er kwam geen rek in en helaas bleef het toen bij één keer per week!

Eind juni ging ik wat vaker lopen, waar ik in het begin ongeveer 3 km in 40 minuten liep ging het steeds iets sneller en beter. Ik kocht wat sportievere schoenen voor het wandelen en werd dan ook fanatieker met het wandelen.

In juli liepen we heel veel in het bos, we waren bij mijn opa en oma op de Dikkenberg in Bennekom en met twee minuten was je in het bos. Twee keer per dag gingen we wandelen, elke dag weer! Soms samen, soms alleen maar wel altijd met de hond! Daar genoot ik dusdanig van dat ik dat niet meer los wilde laten. Het lopen voelde heerlijk! In het bos loopt het allemaal minder snel, we liepen op ruiterpaden met hond en kinderen mee maar hé ik was in beweging, voelde mijn spieren en merkte dat het lopen steeds makkelijker ging.

En toen was het augustus…

Toen was het augustus en besloot ik dat ik toch echt serieus wilde gaan lopen, het streven was minimaal twee keer per week. Al snel werd het drie keer per week en het liefste alleen in plaats van met man, hond en/of kinderen. Gewoon muziek in mijn oren en wandelen op mijn eigen tempo.

Eind augustus kwam in zicht en de uitdaging van het wandelen verplaatste wat, niet alleen maar een aantal keer per week lopen maar meer kilometers in een uur afleggen werd mijn doel. Op een gegeven moment gaat harder wandelen niet meer, dus kreeg ik de kriebels om wat te gaan ‘joggen’ tussendoor.

   
Inmiddels is het begin september en probeer ik elke wandeling een aantal minuten te ‘joggen’ (hardlopen is het niet… je zou ik een deuk liggen als ik het hardlopen noem en je zou me zien hobbelen). Mijn streven naar meer kilometers in een uurtje is gelukt, maar de strijd is nog niet klaar! Van zo’n 4,5 km per uur gaat het nu naar 6,5 tot 7,5 km per uur. Die 7,5 km per uur is me nu twee keer gelukt, maar dan wel op een ochtend, eind van de dag lukt me dat echt niet.. kennelijk heb ik dan (nog) onvoldoende energie omdat voor elkaar te krijgen.

Mijn doel voor eind september is vaker 7,5 km in het uur reden en misschien stiekem alvast naar de 8 km per uur kijken!

Mijn lijf!

Rug ‘gedoe’

Ik liet al even doorschijnen dat mijn rugklachten vorig jaar even niet zo fijn waren. Mijn rug is onderhevig aan ‘slijtage’ en staat scheef, dit levert best wat pijn en frustratie op. Maar afgelopen week ging ik op controle en stond mijn rug nog netjes! Er hoefde niets recht gezet te worden, ondanks dat het zes weken geleden was dat ik bij de fysio was!

Wellicht heeft het lopen een positieve invloed en wordt mijn lijf sterker, ik hoop het! Alleen als ik last heb hoef ik in het vervolg maar weer langs te komen, net als de afgelopen 24 jaar! Niet meer preventief en daar ben ik super blij mee!

Verandering

Verder merk ik dat mijn lijf veranderd, hier en daar zit kleding anders maar het belangrijkste… ik voel me echt al veel fitter! Mijn hoop op een nog minder ‘vermoeid’ lichaam wordt alleen maar groter en tegelijkertijd bevestigd. Nu hopen dat het nog beter wordt het komende jaar! Leuke bijkomstigheid… de weegschaal is ook weer iets liever.

Ben jij sportief? Wat doe jij aan beweging?

1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

CommentLuv badge