Fitter wordenFitter worden, afvallen, lopen, dansen en een loopmaatje! Hoe en wat? Ja… het is weer hoog tijd voor een update en eigenlijk niet omdat er veel is veranderd, maar wel omdat ik wil vertellen hoe het gaat! De winter is lastig en moeizaam geweest, maar aankomen is me bespaard gebleven. Al moet ik bekennen dat het niet makkelijk was om netjes op gewicht te blijven. Deels wilde ik graag afvallen, maar was ik met minder lopen al blij als ik niet aan zou komen. Maar hoe is het nu, het is immers al weer april. “Eindelijk” ga ik je mijn startgewicht en mijn huidige gewicht vertellen!

Ben ik al wat fitter?

Fitter wordenHier kan ik volmondig ja op antwoorden! Een aantal weken geleden kon ik eindelijk weer ‘serieus’ gaan lopen, ik dacht dat wordt niets… maar het viel me 100% mee. Tegen mijn verwachting in liep ik redelijk makkelijk mijn meters, kennelijk helpt het dansen me in mijn conditie en heeft dat me overeind gehouden.

Door het regelmatig bewegen gaat het gewoon beter met me! Ik loop makkelijk een trap op, dollen met de kinderen of een stukje rennen met ze, het fietsen gaat nog makkelijker en zo kan ik nog wel wat dingen opnoemen. Het voelt goed en ik hoop echt drie tot vijf keer per week te blijven bewegen voorlopig!

Bewegen, maar hoe dan?

Fitter wordenLopen

Om te zorgen dat ik geen last krijg van mijn knie hou ik het bij korte afstanden voorlopig, ik loop tussen de 3,5 en 4,5 kilometer per keer. Niet veel, maar door dit te lopen ben ik met een half uurtje terug en ik belast mijn knie niet te veel waardoor ik kan blijven lopen.

Nu het langer licht is kan ik ook s’avonds lopen en dit zorgt ervoor dat ik gewoon één tot twee keer per week vaker in beweging kan komen. Momenteel loop ik op woensdag, vrijdag en zondag… waarop de woensdag een relatief rustig loopje is, dan loop ik met een loopmaatje die net opnieuw is gestart. De vrijdag en zondag loop ik momenteel nog alleen, ik probeer uit te bouwen en wat langer achter elkaar te blijven lopen, maar het is lastig.

Keek op de week, tapdanceDansen

Twee keer per week volg ik dansles, tapdance. Dat is twee keer per week vijf kwartier hard werken, nooit had ik gedacht dat het zo intensief was! Of ik maak me te druk, dat kan ook 😉 maar het is beweging en flink ook! Sinds ik dit doe heb ik het idee dat de spieren in mijn benen en kont een stuk sterker zijn. Daarnaast doen we buikspieroefeningen en zelfs dat voelt goed.

Behalve dat het lichamelijke inspanning is… wordt er ook wat actie van mijn hoofd gevraagd, een verkeerde stap maakt een verkeerd geluid. Kortom, ik ben er maar druk mee ;).

De planning

Ik schrijf wel stoer ‘de planning’, maar ik heb geen echte planning. Ik wil heel graag wat langer achter elkaar kunnen lopen en niet te vaak tussendoor te hoeven wandelen. Nu heb ik hardloopschema’s geprobeerd een aantal weken, maar dat voelt niet zo fijn. Soms gaat het te makkelijk en vervolgens vraag ik weer teveel van mijn lijf… dan heb ik er last van.

Nu had ik eigenlijk het idee om de hardloopschema’s aan de wilgen te hangen en gewoon te voelen. Lukt het om langer te lopen? Ja? Dan loop ik langer, lukt het niet dan niet! Maar daarmee kom ik ook niet verder… De tijden worden niet sneller en voor mijn gevoel kan ik nog altijd niet lang achter elkaar lopen.

Fitter worden Fitter worden Fitter worden
Na mijn vraag op social media krijg ik toch wel veel de tip om lopen met Evy te proberen. Daar ben ik inmiddels mee aan de slag gegaan. Het geeft me tot op heden nog niet het ‘fijne’ gevoel wat ik veelal lees, maar wie weet komt dat nog!

Nu hebben we nog tot en met juni tapdance les, dan hebben we een week of acht geen les. Dan is mijn planning om meer te gaan lopen. We gaan niet op vakantie, dus ik heb ook alle tijd om wat meer te lopen aangezien ook het sporten van de kinderen dan een stuk minder is.

Fitter worden en afvallen

Mijn conditie is verbeterd, ik voel me beter en mijn lijf is aan het veranderen. Blij ben ik nog zeker niet met mijn lijf, maar er zit vooruit gang in. In 2017 verloor ik maar liefst 12 kg aan gewicht en op dit moment ben ik in totaal 14,8 kg kwijt. Dat wil zeggen dat in nu, in 2018 al weer 2,8 kg kwijt ben geraakt en ja, daar ben ik wel trots op!

Eerlijk is eerlijk, ik ben er nog lang niet… ik ben nog altijd te dik en vrees ook dat ik altijd ‘te dik’ zal zijn. Als je bedenkt dat ik volgens de de BMI berekening tussen de 47,4 en 63,7 kg zou moeten wegen kan je, je misschien voorstellen dat me dat niet zal gaan lukken!

Waar mijn focus vooral lag op fitter worden en niet op afvallen is dat laatste minstens zo belangrijk geworden, waarom? Geen idee… misschien omdat ik gewoon voel dat minder gewicht gelijk staat aan fitter worden.

Mijn gewicht…

Echt dit is met de billen bloot, lang niet gedurfd en super eng…  en toch ga ik het doen!

Enkele weken voor ik ‘echt’ begon met mijn “fitter worden” project stond ik op de weegschaal en ben ik zo geschrokken, ik woog 92,8 kg! Die 100kg kwam wel erg snel in de buurt nu… dat mocht echt niet gebeuren!

Kennelijk heeft het zo’n indruk gemaakt dat ik op 15 juni 2017 toen ik me woog al een kilo kwijt was… mijn gevecht is begonnen bij een gewicht van 91,8 kg. Op 28 december 2017 stond ik op de weegschaal om het gewicht voor het einde van het jaar te bepalen… 79,8 kg, 12 kg minder!

In januari stond mijn gewicht stil, het schoot niet op, maar sinds eind januari gaat er langzaam maar zeker weer wat gewicht af! Afgelopen vrijdag stond de weegschaal op 76,9 kg, ik hoop zo dat het me gaat lukken om te blijven afvallen.

Mijn doel?

Mijn doel is aan het veranderen, eerst was het fitter worden… gewicht verliezen was mooi meegenomen. Inmiddels is gewicht verliezen minstens zo belangrijk geworden! Waar ik eigenlijk altijd een gewicht van 72 kg voor ogen had, omdat ik me in het verleden bij dat gewicht erg fijn voelde wil ik er nu zoveel mogelijk vanaf hebben… liefst nog iets onder de 70 kg.

Wanneer ik dat gehaald moet hebben? Geen idee, natuurlijk het liefst zo snel mogelijk… maar ik ken mezelf en mijn lijf dat gaat niet werken. Ik ga het ‘rustig’ de tijd geven, dus nee het hoeft niet in 2018 klaar te zijn, 2019 is ook prima!

Daarnaast is mijn doel om echt langere tijd achter elkaar te kunnen lopen. Dan bedoel ik ‘hardlopen’ of ‘joggen’ anders als wandelen in ieder geval. Hoe ik dat ga doen? Geen idee… hopelijk werkt hardlopen met Evy. Daarnaast heb ik me voorgenomen om op een gegeven moment toch iemand te vragen me te helpen. Ik denk niet dat ik het uit mezelf voor elkaar ga krijgen, hardlopen is mijn ding niet… al vind ik het wel heerlijk om te doen.

Heb jij hetzelfde doel voor ogen? Fitter worden en afvallen? Of misschien één van de twee?
Laat het me weten, misschien kunnen we elkaar motiveren!

Mijn naam is Nathalie, geboren en getogen Wageningse.. een ‘echt’ Wagenings meisje dus! Begin jaren tachtig kwam ik op deze wereld en inmiddels zelf moeder in een ‘gemiddeld’ gezin. Wij wonen in Wageningen, in een iets minder gemiddeld (dus geen eengezinswoning) huis, maar niet minder blij en tevreden! Met ons vieren en onze huisdieren vormen wij een (redelijk normaal) gezin.

Naast Veusteveul en ViA Nathalie, werk ik als administrateur, doe ik vrijwilligerswerk en heb ik meerdere hobby’s. Laten we het erop houden dat stilzitten niets voor mij is!

4 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

CommentLuv badge