Programma van het Openluchtmuseum op het randje van 2015Het Nederlands Openluchtmuseum in de winter, wat is het dan leuk en gezellig! Helaas duurde ons bezoekje slechts een dik uur, het was mooi en we hebben de sfeer op kunnen snuiven.

Nu op naar een moment dat we wat uitgebreider met ons gezin kunnen genieten van het openluchtmuseum in Arnhem!

Naar het openluchtmuseum met de museumkaart

Onze museumkaartenOp onze bucketlist staat het bezoeken van het Openluchtmuseum, maar ook het bezoeken van een kasteel of paleis. Met deze wensen op de lijst en een extraatje bij mijn loon besloot ik museumkaarten te bestellen voor ons gezin. Nu kunnen we in ieder geval onbeperkt naar diverse museums en kunnen we ook paleizen en kastelen bezoeken!

Ons uitstapje naar het Nederlands Openluchtmuseum

Plattegrond en programma Dinsdag 29 december kregen we de museumkaarten in de bus, we besloten de volgende dag spontaan om in de auto te stappen en richting het openluchtmuseum te rijden.

Achteraf gezien iets te enthousiast en er niet goed over na te hebben gedacht. Het was zo ongelooflijk druk, het was uiteraard vakantie was en er waren allerlei extra activiteiten. Bij de ingang stond een flinke rij mensen, al met al waren we met een minuut of tien binnen.

Even kijken in een oude woonkeukenWe gingen rustig aan de wandel, maar echt overal waren mensen. We besloten een eindje door te lopen en de drukte bij binnenkomst te vermijden. Dat bleek een goed besluit verderop in het park was het niet zo druk, al liepen er nog genoeg mensen.

Stiekem wilde we gewoon lekker met de tram van het museum, maar die zat zo vol… beetje het idee van het openbaar vervoer in India zeg maar. Dus helaas ging dat over, we beloofde de meiden dan ook dat we op een rustiger moment weer terug zouden gaan.

Op het pleintje bij de Zaanse huisjes, een ouderwetse rups!We keken wat rond en wandelde tussen de activiteiten door, uiteindelijk kwamen we bij de Zaanse huisjes. Op het pleintje stond een ouderwetse rups, je weet wel een golvende baan, er komt zo’n bal met pluimpje boven te hangen en er gaat een zeil over de bakjes!

De man in huis ging met de meisjes in de rups, helaas voor de meiden slechts één keer. Ook hier was het zo verschrikkelijk druk, klein pleintje, marktje, winkeltjes open en poffertjes eten, allemaal op een relatief klein pleintje.

Na het rondje in de rups liepen we nog even verder, helaas kreeg onze oudste last van haar benen en werd moe. We besloten even ergens te gaan zitten en wat te eten en te drinken, in de hoop dat ze zou herstellen en we nog even door konden.

Door de grote drukte was het al erg lastig om een zitplaats te vinden in het restaurant, maar het lukte! We kochten wat te eten en te drinken en namen even de tijd. De meiden genoten van hun warme chocolademelk en oliebol terwijl wij aan de een beker koffie met wat te eten zaten.

Meisjes genoten van een oliebol en chocolademelk

Na onze pauze gingen we weer even aan de wandel, na een minuut of tien gaf ons meisje aan dat het niet meer ging en besloten we richting de uitgang te gaan en de auto op te zoeken.

We hebben al met al een uurtje rondgelopen, onze missie is nog niet geslaagd… in het voorjaar gaan we nog eens en hopen we het van onze bucketlist af te kunnen strepen! Het gaat pas van de lijst af als we echt het meest hebben kunnen bekijken en we hebben kunnen genieten van wat het openluchtmuseum te bieden heeft.

Ben jij wel eens in het Nederlands Openluchtmuseum geweest? Of ben je er wel eens met de kinderen geweest?

6 comments

1. Moet bekennen dat wij het ook niet zzo druk hadden verwacht… misschien wat naïef maar goed, vanaf maart kunnen we weer dus komt goed!

De drukte ontlopen heeft ook mijn voorkeur normaal gesproken! Ben benieuwd of je er nog eens heen zal gaan.

1. Ik woonde er vroeger zo ongeveer naast. Voor mij zo’n vertrouwd plekje. Ik vind het nog steeds een van de leukste musea. Elke keer als ik er kom, is er ook wel weer wat nieuws te zien!

1. Kan me voorstellen dat het dan een vertrouwd plekje is en eigen voelt!

Als kind ben ik er regelmatig geweest met schoolreisjes, verder niet. Op de één of andere manier kwam dat er gewoon nooit van! En nu… hebben we een jaar de tijd om te gaan genieten!

2. Als kind ben ik er een keer geweest met m’n nichtje en oom en tante. Ik wist alleen niet dat het de Openluchtmuseum was.

Ik ben er ook een keer geweest als leerkracht, met schoolreisje. Dat was superleuk. De kinderen waren erg enthousiast. Omdat we aan het begin van het schooljaar gingen, was het rustig. Dat was erg fijn.

Een aantal jaar geleden ben ik er met m’n moeder geweest. Zij vond het ook leuk. We hadden een gezellige dag.

Ik hoop dat m’n zoontje het ook leuk gaat vinden om dit soort aactiviteiten te doen. Ik houd er van. Maar als hij op z’n vader gaat lijken, gaat het niet gebeuren. Mijn vriend houdt niet van musea.