Bezoekersaantallen in blogland... je kan er van onder de indruk zijn of zelfs een blogdip krijgen!Bij verschillende blogcollega’s lees ik dat er een blog dip is of is geweest. De ‘blogdip’ komt onder andere voort uit wat wil ik nu met mijn blog? Wil ik groot bloggen en dus flink groeien? Wil ik in een bepaalde categorie bloggen of niet? Vooral bij mama en family bloggers speelt dit laatste. Maar ook het feit dat er veel gezegd en geschreven wordt over bezoekersaantallen, hoeveel unieke bezoekers. Maar wat is nu belangrijk? Wanneer doet een blog er toe?

Het is lastig, persoonlijk vindt ik namelijk dat elke blog er toe doet. Het is namelijk je eigen stukje op internet waar je zelf kan doen en laten wat je wil. Schrijven over dat wat je bezighoudt of alles over een bepaald onderwerp bespreken. Het is je eigen stukje en zelf bepaal je wat daar komt te staan, of dit nu voor 100 of voor 100.000 bezoekers per maand is!

Jammer

Ergens maakt het me treurig als ik lees dat bloggers een dip hebben die anders is als ‘even geen bloginspiratie’, vaak gaat het gepaard met de vraag wil ik blijven bloggen? Zo ja, hoe vaak, wanneer maar ook waarover dan? Best veel mama en familie bloggers die zich lange tijd beperkt hebben tot deze ‘niche’ lijken deze twijfel te hebben.

* Mijn tip: Persoonlijk denk ik dan vooral, er is toch meer wat jou als moeder en vrouw bezighoudt? Dat hoort ook bij het moeder zijn en het leven. Doe wat voor jou goed voelt, maar blijf bij jezelf!

Verandering

Er zijn grotere bloggers die zich afvragen, moet mijn blog meerdere (gast)bloggers krijgen om groter te worden? Moet het algemener, meer een ‘magazine’ worden of juist persoonlijk? Wil ik nog verder groeien of vindt ik het goed zo?

Blogs waarvan de koers wijzigt, mensen die veranderen van blogger op een bepaald gebied naar diverse onderwerpen. Bloggers die terug gaan in hoeveelheid of bloggers die ervoor kiezen om hun blog te gaan delen met gastbloggers.

Bedrijf worden of niet?

Ook het feit of bloggers zich gaan inschrijven of niet is een veel voorkomend onderwerp op dit moment. Mooie in mijn ogen complete en toch wel grote bloggers die nog niet staan ingeschreven terwijl een andere blogger met nog geen 2500 bezoekers per maand zich in gaat schrijven.

Dat kan en dat moeten mensen voor zich weten, maar je leest dat het voor sommige een punt is. Waar het hem hier vooral in lijkt te zitten, ook voor mij is dat er bedrijven zijn die liever met je samenwerken als je ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel.

Net als ik zijn er nog een groot aantal bloggers die met dit dilemma zitten, inschrijven of (nog) niet? En je inkomsten gewoon opgeven bij je aangifte, het is en blijft een dingetje kennelijk voor best een aantal bloggers.

Ook dit is een stukje, wanneer doet een blog er toe? Pas als je ingeschreven staat? Of gewoon als je er plezier aan beleefd en het leuk vindt om te schrijven?

Bezoekersaantallen

De laatste maanden merk ik dat in de blogwereld de unieke bezoekersaantallen steeds belangrijker worden. Niet alleen voor potentiële opdrachtgevers maar ook om te zien hoe groot of klein je bent als blogger.

Omdat ik wekelijks meerdere mailtjes kreeg voor de bezoekersaantallen op de site heb ik ze op de ‘over Veusteveul.nl’ pagina gepubliceerd en eens in de zoveel tijd werk ik dat bij. Net als het aantal volgers op Instagram, Pinterest en Facebook. Maar diep in mijn hart hoeft het van mij niet zo… maar die mailtjes telkens beantwoorden heb ik ook niet zoveel behoefte aan, sinds ik het publiceer krijg ik zelden de vraag meer.

De statistieken van Veusteveul zijn soms best wisselend! Maar goed, ik ben tevreden over de groei sinds de start op dit domein.

Nu zo richting het einde van het jaar zijn er veel bloggers die meer vertellen over de bezoekersaantallen, echt van sommige aantallen duizelt het me! Wow, wat een aantallen en ja, dan raak zelfs ik onder de indruk!

Kan me dan ook goed voorstellen dat er bloggers zijn die naar aanleiding van dit soort gegevens zich afvragen wat ze eigenlijk aan het doen zijn en wat ze zelf willen.

En Veusteveul?

Ja, natuurlijk raak ik ook onder de indruk van sommige bezoekersaantallen! Ook ik zie aantallen en statistieken die geweldig zijn. En ja, natuurlijk zou het leuk zijn als mijn blog zoveel mensen zou trekken! Maar ik kan het wel in perspectief bekijken.

Naar aanleiding van de verschillende artikelen van blogcollega’s begon ik na te denken over hoe ik er nu eigenlijk in sta en hoe ik erover denk als het om Veusteveul gaat.

Mijn idee en beleving lijkt wat anders te zijn als de gemiddelde bloggers denk ik, groei is leuk maar niet noodzakelijk. Mijn blog is en blijft mijn blog, ik schrijf over wat bij mij past en dat pas ik niet aan omdat ik dan meer lezers zal trekken. Het zou dus goed één van de reden kunnen zijn dat ik niet zulke duizelingwekkende bezoekersaantallen behaal.

Daarnaast is bloggen is een hobby, ik heb er een gezin, betaalde baan en (relatief veel) vrijwilligerswerk naast. Ik ben niet de perfecte blogger als je het hebt over foutloos schrijven. Ook pak ik niet elke samenwerking of opdracht aan, ik ben selectief als het gaat om wat ik doe, waar ik over schrijf en met wie ik samenwerk.

Uiteraard hoop ik dat de bezoekers aantallen (langzaamaan) blijven groeien, terugvallen in aantallen wil niemand… ook ik niet! Maar je hebt het niet in de hand! Ook Veusteveul is een kleine blog in blogland, maar hoeft daarom niet minder leuk te zijn.

Blijf lekker bloggen!

Lieve “wat minder grote’ bloggers,

Ik hoop dat jullie lekker blijven schrijven, over het algemeen zijn dat namelijk de leukste blogs voor mij om te lezen! Okay, er zijn een aantal grote(re) bloggers waar ik graag kom omdat hun blog gewoon super goed, mooi en vooral fijn geschreven is.

Maar de persoonlijke blogs, met leuk geschreven berichten en zonder al te veel vlogjes en gastbloggers zijn mijn favoriet!

Heb jij wel eens een blogdip? Hoe komt dat?
En als laatste vraag, ben jij ook onder de indruk van die duizelingwekkende bezoekersaantallen die je voorbij ziet komen?