Water en fruitTussen de 1,5 en 2 liter water zouden we elke dag moeten drinken, mijn ervaring is dat ik snel te weinig water drink!  Water is één van de belangrijkste substanties voor het lichaam en de menselijke gezondheid… en toch drink ik er (structureel) te weinig van! 

Vocht is belangrijk voor de werking en het gezond houden van je lichaam, als je te weinig drinkt kan je last krijgen van verschillende kwalen. Denk dan onder andere aan vermoeidheid, infectie van de urinewegen, hoofdpijn, stress, gewichtstoename, maag en darmstoornissen.

 

Water… waarom?

Men zegt dat er geen betere drank is dan water van goede kwaliteit. Water in ons lichaam zorgt ervoor dat veel functies goed blijven werken zoals je bloeddruk, spijsvertering maar ook je regulatie van je lichaamstemperatuur.

Je hoort het overal, water is erg belangrijk voor je lichaam. Zonder water kunnen we slechts vier dagen overleven terwijl we het zonder eten wel zeventig dagen kunnen overleven.

Ook andere dranken als koffie, thee, frisdranken, soepen en vocht uit voeding draagt bij aan het vochtgehalte in het lichaam. Echter hier zitten vaak ook andere stoffen in die minder goed zijn voor je lichaam. De beste keuze lijkt dan toch water te zijn.

Meer water drinken ~ tips

Zelf vond ik het erg lastig om meer water te gaan drinken, ik vergeet het soms gewoon of heb er geen zin in. Maar hoe pak ik het aan?

♥ Altijd een fles water mee in mijn tas.
♥ Als ik in de keuken kom neem ik een glas water.
♥ Kies vaste momenten voor water, zoals bij het opstaan of bij het eten koken.
♥ Trek? Eerst een glas water, dan pas eten.
♥  Maak water met een smaakje, of terwijl water en fruit!

Water en fruit

Sinds kort drink ik dagelijks water met een smaakje, een fruitsmaakje in de meeste gevallen! Voorheen deed ik dat ook wel, maar dan was het vaak een citroentje in het water en wat munt en verder als dat kwam ik niet. Ook daar raakte ik wat op uitgekeken! Nu heb ik de laatste weken wat meer ideeën opgedaan en heb ik alles op een rijtje gezet!

Geschikte ingrediënten (naar mijn idee) voor water met een smaakje

  • watermeloen
  • druiven
  • komkommer
  • citroen
  • limoen
  • aardbeien
  • blauwe/bosbessen
  • frambozen
  • kersen
  • sinaasappel
  • grapefruit
  • ananas
  • appel
  • munt
  • perzik
  • mango
  • kaneel
  • vanille
  • kiwi

Ideeën met twee smaken

  • watermeloen en munt
  • aardbei en citroen
  • komkommer en munt
  • citroen en munt
  • aardbei en munt
  • appel en druiven
  • ananas en munt
  • granaatappel en munt
  • frambozen en blauwe bessen
  • aardbeien en kersen
  • druiven en munt
  • ananas en sinaasappel
  • sinaasappel en citroen
  • frambozen en bramen
  • appel en kersen
  • sinaasappel en blauwe bessen

Ideeën met drie smaken

  • sinaasappel, citroen en limoen
  • citroen en blauwe bessen
  • komkommer, citroen en munt
  • grapefruit, citroen en munt
  • limoen, aardbei en munt
  • bramen, kersen en limoen
  • limoen, komkommer en munt
  • sinaasappel, citroen en munt
  • citroen, framboos en vanille
  • kersen, blauwe bessen en limoen
  • citroen, framboos en munt

In mijn lijstje zijn de grote afwezige producten als basilicum, lavendel en gember, ik weet dat het kan en dat er mensen zijn die dat juist heerlijk vinden, maar ik sla dat liever over.

Mijn favoriet is toch wel alleen munt, munt met aardbei en aardbei met framboos! Al moet ik zeggen… sinaasappel met framboos is ook lekker!

Drink jij genoeg water? Drink jij ook water en fruit? Zo ja, heb je nog tips of ideeën?

3 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

CommentLuv badge